Artikler
Pas på dyrene i trafikken
Antallet af påkørte dyr er katastrofalt stort. Hele året rundt.
Det farligste tidspunkt for dyrene at vove sig ud på vejen her i efteråret er i skumringstiden, lige før solen går ned. Det er her, de skal ud at finde føden, fordi mange pattedyr er aktive om natten. Men også i de tidlige morgentimer med diset eller tåget vejr, er der risiko for påkørsel. Hvorimod de fleste fugle er aktive i dagtimerne med fare for at lide døden i trafikken - f.eks. har fasaner og rovfugle forskellige ærinder ved og på kørebanen.
Større agtpågivenhed
For at undgå påkørsel er det vigtigt at være ekstra opmærksom ved skovstrækninger og levende hegn, hvor vildtet holder til. Samt ved de traditionelle trekantskilte med hjortesymbol, der fortæller, at her er risiko for dyr, der krydser vejen. Så her bør farten sættes ned.
I mørke er det også vigtigt at sætte hastigheden ned og blænde ned for det lange lys, hvis man ud ad øjenkrogen kan fornemme små blink fra genskæret i dyrenes øjne i skovbryn og grøftekant.
Pligt til at melde påkørsel
Rammer bilen et dyr, har man pligt til at melde det til politiet eller Falck (tlf.: 70 10 20 30) og afmærke ulykkesstedet bedst muligt f.eks. med den særlige streamer: "Vildtulykke - Falck er kontaktet", der kan fås på alle Falck-stationer, eller med en gren, en klud eller en plasticpose - og beskrive stedet så præcist som muligt.
Det er vigtigt, for at sweisshunde kan finde frem til et såret dyr, der har slæbt sig ind i skoven. Ligger det påkørte dyr på vejbanen, må man meget forsigtigt prøve at få det ind til siden, hvis det er muligt, og blive på stedet, indtil der kommer hjælp. Man skal altid nærme sig et såret dyr med største forsigtighed. Både vilde og tamme. Fordi dyr, der har smerter, vil forsøge at forsvare sig. Selv den skikkeligste hund kan finde på at bide, hvis den er hårdt såret og ude af sig selv af skræk.
Et tæppe i bilen
Et tilskadekommet dyr vil selv indtage den mindst smertevoldende stilling. Man skal derfor undgå at flytte dyret mere end højst nødvendigt. Er det nødvendigt at flytte patienten, skal man bære den med største forsigtighed.
Det er godt at have et gammelt tæppe med i bagagerummet.
Mindre hunde og katte rulles forsigtigt ind i tæppet, så de ligger på brystet, og hovedet er frit. En tilskadekommen lidt større hund kan bæres af to i hvert sit hjørne af tæppet og lægges i rabatten, til hjælpen er fremme.
Og det er vigtigt, at man hele tiden taler til dyret og forsøger at berolige det.
Mange fredede dyr mister livet hver sommer
Værst går det ud over pindsvinene, fordi de bevæger sig så langsomt og ikke er lette at få øje på i halvmørket på vejbanen.
Men også oddere, padder og rovfugle er i stort tal med på listen over trafikdræbte dyr. Heldigvis er bilisterne blevet lidt bedre til at tage vare på dyrene i trafikken og sætte farten ned ved risikofyldte steder. Og der kommer flere henvendelser om påkørte dyr, der ikke er dræbt på stedet, men er forsvundet ind i skoven. Og det er hele forudsætningen for, at jægere med sweisshunde kan rykke ud og hjælpe de lidende dyr.
Kilde: Dyrefondets informationsmateriale.
Det farligste tidspunkt for dyrene at vove sig ud på vejen her i efteråret er i skumringstiden, lige før solen går ned. Det er her, de skal ud at finde føden, fordi mange pattedyr er aktive om natten. Men også i de tidlige morgentimer med diset eller tåget vejr, er der risiko for påkørsel. Hvorimod de fleste fugle er aktive i dagtimerne med fare for at lide døden i trafikken - f.eks. har fasaner og rovfugle forskellige ærinder ved og på kørebanen.
Større agtpågivenhed
For at undgå påkørsel er det vigtigt at være ekstra opmærksom ved skovstrækninger og levende hegn, hvor vildtet holder til. Samt ved de traditionelle trekantskilte med hjortesymbol, der fortæller, at her er risiko for dyr, der krydser vejen. Så her bør farten sættes ned.
I mørke er det også vigtigt at sætte hastigheden ned og blænde ned for det lange lys, hvis man ud ad øjenkrogen kan fornemme små blink fra genskæret i dyrenes øjne i skovbryn og grøftekant.
Pligt til at melde påkørsel
Rammer bilen et dyr, har man pligt til at melde det til politiet eller Falck (tlf.: 70 10 20 30) og afmærke ulykkesstedet bedst muligt f.eks. med den særlige streamer: "Vildtulykke - Falck er kontaktet", der kan fås på alle Falck-stationer, eller med en gren, en klud eller en plasticpose - og beskrive stedet så præcist som muligt.
Det er vigtigt, for at sweisshunde kan finde frem til et såret dyr, der har slæbt sig ind i skoven. Ligger det påkørte dyr på vejbanen, må man meget forsigtigt prøve at få det ind til siden, hvis det er muligt, og blive på stedet, indtil der kommer hjælp. Man skal altid nærme sig et såret dyr med største forsigtighed. Både vilde og tamme. Fordi dyr, der har smerter, vil forsøge at forsvare sig. Selv den skikkeligste hund kan finde på at bide, hvis den er hårdt såret og ude af sig selv af skræk.
Et tæppe i bilen
Et tilskadekommet dyr vil selv indtage den mindst smertevoldende stilling. Man skal derfor undgå at flytte dyret mere end højst nødvendigt. Er det nødvendigt at flytte patienten, skal man bære den med største forsigtighed.
Det er godt at have et gammelt tæppe med i bagagerummet.
Mindre hunde og katte rulles forsigtigt ind i tæppet, så de ligger på brystet, og hovedet er frit. En tilskadekommen lidt større hund kan bæres af to i hvert sit hjørne af tæppet og lægges i rabatten, til hjælpen er fremme.
Og det er vigtigt, at man hele tiden taler til dyret og forsøger at berolige det.
Mange fredede dyr mister livet hver sommer
Værst går det ud over pindsvinene, fordi de bevæger sig så langsomt og ikke er lette at få øje på i halvmørket på vejbanen.
Men også oddere, padder og rovfugle er i stort tal med på listen over trafikdræbte dyr. Heldigvis er bilisterne blevet lidt bedre til at tage vare på dyrene i trafikken og sætte farten ned ved risikofyldte steder. Og der kommer flere henvendelser om påkørte dyr, der ikke er dræbt på stedet, men er forsvundet ind i skoven. Og det er hele forudsætningen for, at jægere med sweisshunde kan rykke ud og hjælpe de lidende dyr.
Kilde: Dyrefondets informationsmateriale.
Artiklen er lagt online d. 14-11-2002 13:26:07 og er ikke opdateret siden den blev lagt online